ویارهای لباس پوشیدن : آیا آنچه می خوریم روی لباس پوشیدنمان تاثیر میگذارد؟ 

فشن در لایه های عمیق تر نوعی ابراز روانشناسی محسوب میشود و میتواند اطلاعات زیادی را از ما به خودمان بدهد. همانطور که احتمالا تا به حال متوجه این موضوع شده‌اید، رنگ لباس‌هایی که انتخاب می‌کنیم؛ ارتباط مستقیمی با  احساساتمان دارد. هر لباسی که صبح ها برای پوشیدن انتخاب می کنیم نیز می تواند تاثیر زیادی بر عادات غذایی مان داشته باشد.

مطالعه ای نشان داده است که بیش از ۹۰% مردم از تغییر در وضعیت عاطفی خود با تغییر در سبک لباس پوشیدنشان سخن گفته اند. راه های زیادی برای بررسی اینکه لباس ها چطور رفتار ما را به تصویر میکشند وجود دارد.

تاثیر لباسهای گیاهی بر رژیم های غذایی گیاهی

رژیم های غذایی گیاهی به دلیل فواید بیشمار برای سلامتی و محیط زیست، محبوبیت زیادی پیدا کرده اند. بخشی از یک پژوهش نشان داده است که ویتامین ها و مواد معدنی موجود در گیاهان به حفظ سلامتی سلول ها و در نتیجه عملکرد بهتر سیستم ایمنی کمک میکند. اکثر ما و شاید همه ما می دانیم که صنعت فشن بویژه فست فشن میتواند برای محیط زیست مضر باشد. لباس های وگان در سرتاسر جهان در حال رشد هستند و ارزش زیادی پیدا کرده اند.

 به گفته WGSN  (شرکت پیش بینی کننده روند رفتار مصرف کننده در جهان)، از آنجایی که لباس‌های تولید شده به روش پایدار گران‌تر و دستیابی به آن برای مردم سخت‌تر است، امروزه محبوبیت و جذابیت آن به‌طور قابل توجهی بیشتر شده است. (لباسهای پایدار لباسهایی هستند که نه تنها تأثیرات سوء روند تولیدات محصول، بر محیط زیست را کاهش می دهند؛ بلکه به شرایط و رفاه کارگران و تولیدکنندگان این محصولات نیز توجه‌ ویژه‌ای میکنند. به زبان ساده،  لباسی که با در نظر گرفتن اخلاقیات و سازگاری با شرایط محیط زیست تولید شده است.)

لباس جذب یا گشاد

استایل دلخواه ما معمولا ریشه در تمایل ما برای افزایش اعتماد به نفس دارد. با دور شدن جامعه از ارزش گذاری غلط بر رژیم‌های طاقت فرسا و آسیب رسان و تلاش برای رسیدن به تصویر بدن ایده‌آل و غیر واقعی؛ لازم است که  تاثیر انتخاب  پوشش جذب یا گشاد بر استایلمان را مجدد بررسی کنیم.

انتخاب لباس و نوع قرارگیری آن روی بدن، به عنوان پوست دوم، میتواند تاثیرات مثبت یا مخربی بر عزت نفس ما داشته باشد. بر اساس تحقیقات انجام شده، هر چه احساس اعتماد به نفس شما درباره‌ی بدنتان بالاتر باشد، تمایل شما برای استفاده از غذاهای سالم تر نیز بیشتر است. رضایت و قدردانی از بدن با سطح تندرستی و سلامتی کلی آن ارتباط مستقیم دارد و با کاهش عادت‌ها و رژیم‌های غذایی ناسالم مرتبط میباشد.

باز تعریف، و نه باز تولید!

بله، لباس‌ها بر درک ما از خود تأثیر می‌گذارند و این موضوع بر رفتار و عملکرد ما نیز تاثیرگذار است. لباس هایی که انتخاب میکنیم به نوعی تداعی‌گر شکل زیست ما هستند و البته هویت ما با انتخاب پوششمان گره خورده است‌.

 مفهوم شناخت محصور نشان میدهد که تجربه پوشیدن هر لباس به خصوصی می‌تواند معنای نمادینی را در ذهن برانگیزد که در نتیجه، بر فرآیندهای روانی و رفتار پوشنده تأثیر می‌گذارد. شناخت محصور ما را از عادات سبک زندگی که در شیوه‌ی لباس پوشیدنمان ریشه دارد آگاه میسازد.

دوران کرونا که به نام دوره‌ی شلوار گرمکن برای تمام روز نیز شناخته میشود؛ مثالی از پدیده‌ی تناسب لباس-تغذیه است. رابطه‌ی دو سویه‌ی لباس و تغذیه این گونه تایید میشود که مصرف‌کنندگانی که لباس رسمی می‌پوشند تمایل بیشتری به انتخاب یک ماده غذایی سالم دارند، در حالی که لباس غیررسمی احتمالاً مصرف‌کنندگان را به سمت انتخاب یک ماده غذایی ناسالم سوق می‌دهد».

 

لباس رسمی = تسلط بر خویشتن و منظم بودن

لباس غیر رسمی = بی خیال و منفعل

پس وقت آن است از جایتان برخیزید و برای لباس پوشیدن تلاشی بکنید!

این اقدامات نیز میتواند موثر باشد:

  • جملات تاکیدی!

با خودتان حرف بزنید. استفاده از جملات تاکیدی مثبت در توصیف بدنتان هنگامی که مقابل آیینه ایستاده‌اید میتواند واقعا  سبک زندگی شما را تغییر دهد.

  • یادتان باشد که صداقت را فراموش نکنید!

قرار نیست به طور مبالغه آمیز و غیر واقعی به تمجید از خود بپردازیم؛ قرار است با عینک واقع بینی، زیبایی واقعی دفن شده در پشت قضاوت‌های مکرر ذهنی و استانداردهای غیر واقعی جهان بیرون را نظاره‌گر شویم.

  •  سبک خود را بپذیرید.

وقتی آماده میشوید، تلاش کنید از استایل روزتان عکسی زیبا بگیرید؛ حتی نگاه کردن به این عکس باعث افزایش اعتماد به نفستان خواهد شد، ظاهرتان را در آغوش بکشید. بهترین راه تایید شده برای رسیدن به عادتهای تغذیه دلخواهتان؛ این است که خودتان و آنچه به آن تمایل دارید را در آغوش بکشید. اینکه لباس‌هایی که انتخاب میکنید را واقعا دوست داشته باشید؛ عامل تاثیرگذاری بر افزایش عزت نفس و محرک ترویج عادتهای سالم در سبک زندگی است.

  • بنویسید، بنویسید و بنویسید! (ژورنالینگ)

دفتر وقایع روزانه داشته باشید. آگاه شدنِ واقعی نسبت به خود باعث پیشرفت میشود.

و در آخر؛

  •  کمی نفس عمیق بکشید!

با این کار؛ هورمون های استرس خود را کاهش میدهید تا بتوانید بر رفتارهای هیجانی خود مانند پرخوری کاذب که به دلیل رهایی از تنش و ایجاد حس رضایتمندیِ آنی است، مسلط شوید.